www.skladnica-gornoslaska.pl                             o stronie                             bibliografia                             kontakt

DROGI HANDLOWE I KOMORY CELNE


DROGI HANDLOWE




Drogi handlowe miały na celu połączenie komunikacyjne ośrodków, w których rozwijała się produkcja i wymiana, zasadniczymi punktami służącymi do odtworzenia na mapie dawnych szlaków komunikacyjnych są dla okresu przedhistorycznego miejsca masowych znalezisk, świadczących o istnieniu w nich produkcji i wymiany towarowej, a dla czasów historycznych miejsca dawnych targów, a następnie miasta będące ośrodkami produkcji rzemieślniczej i zawierającej w swym pojęciu również instytucję targu.

- Miasta były ośrodkami gospodarczymi dla terenów, w których leżały, toteż musiały istnieć drogi łączące miasto z okolicznymi wsiami. Te drogi miały znaczenie czysto lokalne, poza tym jednak istniały też połączenia drogowe pomiędzy poszczególnymi miastami; na nich odbywał się ruch handlowym o szerszym zasięgu.

- Grody kasztelańskie jako ośrodki administracyjne kraju musiały mieć połączenia drogowe pomiędzy sobą i z terenami, na którymi rozciągała się władza kasztelanów, miejsca zaś obronne, których ślad pozostał nieraz tylko w nazwach budowane były przede wszystkim w punktach służących za bramy wpadowe do danego terytorium, a więc znowu przy naturalnych szlakach komunikacyjnych, toteż odnalezienie ich w źródłach i zlokalizowanie na mapie przyczynia się do odtworzenia dróg.

DROGI HANDLOWE - WYKAZ Z OPISEM




1. Droga Wrocław-Kraków przez Kluczbork – w przygotowaniu


2. Droga Wrocław--Kraków przez Opole – w przygotowaniu


3. Droga Nysa - Opo1e – w przygotowaniu


4. Droga Nysa - Kraków przez Koźle – w przygotowaniu


5. Droga Nysa - Kraków przez Racibórz – w przygotowaniu


6. Droga Nysa - Budapeszt przez Cieszyn – w przygotowaniu


7. Droga Nysa – Opawa przez Prudnik – w przygotowaniu


8. Droga Głubczyce - Toruń jako przedłużenie dróg idących z Ołomuńca do Głubczyc – w przygotowaniu


9. Droga Ołomuniec - Kraków przez Gliwice – w przygotowaniu


10. Droga Ołomuniec - Opole przez Koźle – w przygotowaniu


11. Droga Zator – Kęty – Bielsko – Cieszyn – w przygotowaniu


12. Droga z Bańskiej Bystrzycy do rzeki Wisły przez Żywiec – w przygotowaniu



ZAKRES TERYTORIALNY




Opracowanie mapy - Sylwester Kacprzyk

KOMORY CELNE - LĄDOWE

Nazwa

1. Kęty


2. Krapkowice


3. Lubecko


4. Lubliniec


5. Olesno


6. Opole


7. Racibórz


8. Siewierz


9. Skorogoszcz


10. Woźniki

Data

1391 r.


1310 r.


1226 r.


1310 r.


1226 r.


1169 r.


1290 r.


1223 r.


1310 r.


1310 r.

Własność

książęca


książęca - 1310 pedagium Wrocław


prywatna - skasowana/nielegalna


książęca - 1310 pedagium Wrocław


książęca - 1310 pedagium Wrocław


książęca - 1310 pedagium Wrocław


książęca


1223/1260 - Norbertanki/książęca


książęca - 1310 pedagium Wrocław


książęca - 1310 pedagium Wrocław


KOMORY CELNE - WODNE

Nazwa

1. Brynica


2. Czarnowąsy


3. Gosławice


4. Mokry Daniec

Data

1333 r.


1383 r.


1339 r.


1313 r.

Własność

prywatna - sołtysa


książęca


prywatna - wójta opolskiego


prywatna - właściela wsi


góra

BIBLIOGRAFIA:






W opracowniu użyto fragmentów tekstów z książki "ROZMIESZCZENIE KOMÓR CELNYCH I PRZEBIEG DRÓG HANDLOWYCH NA ŚLĄSKU DO KOŃCA XIV WIEKU" - Janina Nowakowska

W opracowniu użyto fragmentów tekstów "ROZWÓJ SIECI KOMUNIKACYJNEJ NA ŻYWIECCZYŹNIE" z strony www.zywiecinfo.pl


© 2011 - 2017 SKŁADNICA GÓRNOSLĄSKA
Œ Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone. Kopiowanie materiałów dozwolone tylko za zgodą właciciela.
WŁAŚCICIEL I ADMINISTRATOR STRONY Sylwester Kacprzyk - Firma Usługowo-Handlowa Geometrico